Thursday, September 3, 2009

At-Thalaq ayat 3.


"assalmmualaikum..en.ramdani, sy nak maklumkan untuk penerima sumbangan ramadhan ini ada lebih kurang 30 orang..datang dari sekitar ipoh"..

"Wa,alaikumsalam wbrt...ermm..30 orang?macam ni puan..sy kena bicang dgn pengarah program untuk urus agihan...nanti sy telepon puan balik"


Subahanallah...sy menghela nafas melegakan perassan.

"Program ini esok..overbugdet ni!!"...Ya Allah permudahkan urusan ku untuk umatMU..
kurniakan aku jalan peryelesaian demi kebaikan semua.."30 orang + 20 orang = 50 orang..jemputan 80 orang jea..itu tak masuk cikgu2 agensi .Lebih kurang pun 60 orang...(ve-)40 orang.. klu yang datang tu bawak anak2..letih dibuatnya.."


Pening dibuatnya,,,Buat Program Masyarakat mcm ni sentiasa bermain dengan risiko..

"Insyaallah..boleh handle lagi ni..." membisik dalam hati..cuma bina keyakinan mandiri.Seingat saya,permainan risiko ini bukan sekali dua.Tahun 2006 saya pernah hadapi situasi serupa.Boleh jea handle..Insyallah,Allah memberi kekuatan pada umat yang sentiasa guna formula alQuran Kalamullah...

"Assalammualaikum ustaz ambri..ada penambahan peserta penerima esok nii..macamane?Ada 30 orang lain akan datang ke majlis kita tu.."

"Walaikumsalam..errmm..berapa sheikh?30 orang...ermm..ana rasa kita dah overbudget nii...enta bincang balik dengan HELWA..kot2 boleh kita buat masjlis lain untuk diorang tuu.."

Penuh kerisauan..

"Insyaallah..ana cuma terang pada pihak HELWA nnt.."

Aduhh....dah agak dah.OverBugdet punye kes nii..Sekarang ni,tanggungjawab saya menerima 30 orang itu atau tidak.Saya bertanya pendapat kawan2 seangkatan.Masing2 memberi semangat untuk saya teruskan juga program itu dengan risiko overbugdet.."jangan risau sheikh..Allah sentiasa bersama orang2 yang bertawakal ke jlnNya.."tak kan enta x belajar sejarah rasullullah?Enta terima aje cadangan HELWA itu...Allah akan bantu enta..." Jangan pening sheikh..Teruskan perjuangan enta"

Sementelah itu,sya kembali ke meja komputer..mana tahu ade email baru yang masuk..BETUL!! ada emel dari sorang HAMBA ALLAH..

Ringkas dan penuh kata2 semangat..

Barangsiapa yang bertakwa kepada Allah nescaya memberinya rezeki dari arah yang tidak disangka-sangka. Dan barangsiapa yang bertawakal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkan (keperluannya). Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan (yang dikehendakinya). Sesungguhnya Allah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu...(Surah At-Thalaq=3)


Sah..aku terima dengan penuh ketawakalan kepada ALLAH Swt..Harap dipermudahkan untuk PROGRAM IFTAR JAMAIE DAN SEKAMPIT BERAS PERINGKAT NEGERI...








No comments:

 

Designed by Simply Fabulous Blogger Templates